Skip to Content

Vardagsmotion vad är det?

september 22, 2017 • admin

Vardagsmotion är all sådan fysisk aktivitet  du utför som inte är regelrätt träning så som träning på en pilatesboll till exempel. Du byter till exempel inte om och intensiteten är vanligen inte så hög heller. Klassiska exempel på vardagsmotion är att gå eller cykla till och från jobbet, mataffären, vännerna, och när du gör ärenden. Att ta trapporna uppför istället för hissen och att gå uppför rulltrappor istället för att bara stå stilla och åka med är ett annat knep för att ”träna utan att träna” i vardagen.

Vardagsmotion har en enormt stor betydelse för vår hälsa. Experterna anser att vi behöver en vardagsmotionsdos på minst 8 000-10 000 steg om dagen (mätt med stegräknare) för att uppnå grundläggande hälsoeffekter som att förebygga hjärt och kärlsjukdom, diabetes, benskörhet och vissa cancerformer.

Naturligtvis går det också bra att cykla eller åka inlines när man ska transportera sig någonstans, men att hålla koll på antalet steg per dag med hjälp av en stegräknare är ett enkelt sätt att få koll på huruvida man får tillräckligt med vardagsmotion. Bär stegräknaren i byx eller kjollinningen eller skärpet under hela dagen, så får du en uppfattning om hur många steg du tar.

Vissa stegräknare kan även ge dig en fingervisning om hur långt du gått under dagen (bra som motivationshöjare, om du försöker slå dina egna dagsrekord efter hand) och hur många kalorier du gjort av med genom din vardagsmotion.

Bli inte nedslagen om du upptäcker att du i dagsläget ligger långt under lägstagränsen för hur mycket vardagsmotion du bör få per dag (8 000 steg). Sätt istället som mål att öka veckosnittet med 500 steg per vecka till dess att du når upp till den rekommenderade nivån. Skriv ner din stegsumma i en kalendern varje dag.

Varje gång du uppnått ditt veckomål för vardagsmotionen. Bestäm att du ska ge dig själv något fint, köp en pilatesboll, en belöning så blir du automatiskt mer peppad att vardagsmotionera mer.

Categories: information